آی آر نی نی

۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

اهميت رنگ در طراحي وب

ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن، كارهاي ديگري نيز مانند خنديدن، اشاره كردن، نگاه كردن، عصباني شدن و غيره انجام مي‌دهيم.

تمام اين كارها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير دارد و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان ميكنيم.

يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند. اين كار را رنگ‌ها در طراحي وب انجام ميدهند.

حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل ميشود.

رنگ‌ها و معاني آنها:

رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي‌آورند. اما در ژاپن يك ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني ميدهد.

كلاه سبز با ميخك سفيد نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت نميتواند باشد. گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمين دليل در بيمارستان ها استفاده ميشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز ميشود.

تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني ميدهد. تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بينندگان دارد.

قرمز براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده ميشود.

افرادي كه در محيط قرمز كار ميكنند معمولا سريعتر كار ميكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است. اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش ميدهد.

ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است. رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را.

هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه ميدهد. اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و ايجاد سردرد براي بيننده ميشود.

سايت هايي كه از از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده ميكنند بيشتر از بقيه ، مردم پسند بنظر مي آيند. چرا ؟ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه ميدارد. مردم ذاتا به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد ميكنند.

متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد ميماند. تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان ميسازد.

خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند. با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز ميشود.

رنگ اطاق را زرد كنيد: نتيجه اين ميشود كه بچه ها گريه بيشتري ميكنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني ميشوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود.

بذار كمي درباره نارنجي حرف بزنيم ،نارنجي باعث ميشه كه اجناس گرون قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند. نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده ميشود. و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نميشود.

مقدار كمي نارنجي كمرنگ ميتونه كمك كنه كه يه سايت شاد و دلچسب بسازيد.

عمل و عكس العمل :

رنگ روي حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثير ميگذارد. يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد سايت شما شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد. شما 8 الي 10 ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد. با استفاده از رنگ شما ميتوانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به بيننده منتقل كنيد. اگر شما گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و بدين سان است كه عكس العمل متفاوتي از بازديدكننده سايت سر ميزند.

قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و... ) در زمينه بنفش و نارنجي قدرت فروش آن را كاهش ميدهد. رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل ميكنند. قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول ميشود.

سايت هايي كه اصطلاحا سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع ازين سايت ها خارج ميشود. زيرا چشم براي ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني ميكند و زود خسته ميشود. (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده ميشود جزو اين دسته نميشوند ).

هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد ميشود. يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون اينه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنيد و آنها را همگي از رنگ هاي گرم يا سرد استفاده كنيد و زمينه را سفيد بگذاريد. اين كار چشم ها را خسته نميكند و سايت هاي كودكان كه ميخواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي را ايجاد كنند اگر ازاين روش استفاده كنند فروش بهتري دارند.

رنگ هاي گرم و سرد:

رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد-سبز و نارنجي- قرمز.

يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند. بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند. بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند. بنفش و سبز رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها بكار رفته است. اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم بنظر ميرسد.

رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ها ، بنفش ها ، آبي-سبز ها ، سرخابي ها و آبي-قرمز ها.

رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند. رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند. طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده ميشود و باعث ميشود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند. طراحان سايت معمولا متوجه نميشوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است. استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است. دايره رنگ رنگ هاي اصلي ( آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه ( نارنجي و سبز و بنفش) را نشان ميدهد. تركيب دو رنگ اصلي يك رنگ ثانويه ميسازد. تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي بوجود آمده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر