آی آر نی نی

۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

رابطه مستقیم بین رضایت بازدیدکننده‌ها و ویژگی‌های ظاهری یک سایت


شما برای تاثیر گذاشتن بر روی بیننده، فرصت بسیاری کمی دارید. عده‌ای این زمان را ۲۰ ثانیه، عده‌ای دیگر ۱۰ ثانیه عنوان می‌کنند. البته ما با این زمان‌ها کار نداریم. همین قدر کافی‌ست که بدانیم این مدت بسیار کم است و شما باید تمام سعی خود را انجم دهید تا در این مدت کم، بازدیدکننده را به کاربر و یا مشتری خود تبدیل کنید. بعد از رفتن به یک سایت جدید، برای بسیاری از ما مهم این است که در نگاه اول سایت جذبمان کند.(دقت کنید هدف، سایت‌های بزرگی مانند ویکی پدیا نیستند)

باید فهمیده باشید که بین رضایت بازدیدکننده‌ها و ویژگی‌های ظاهری یک سایت، رابطه مستقیمی وجود دارد. حال این سوال پیش می‌آید که برای مقابله با این موضوع چه کنیم؟

از مهم‌ترین عناصر مورد توجه برای کاربران، نحوه طراحی، شکل ظاهری، رنگ‌های مورد استفاده و همچنین محتوای سایت است. به این موضوع دقت کنید که اولین چیزی که کاربران بعد از ورود به سایت ما خواهند دید، محتوای آن نخواهد بود. آنها به سرعت و با چشم‌های خود، کل صفحه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به دنبال ایده‌های مورد نظر خودشان می‌گردند.برای اطلاعات بیشتر به مقاله “بازدید از وبلاگ و سایت طبق الگوی F ” مراجعه نمایید. بنابراین سایت شما در وهله اول باید گویا و عاری از هر گونه مطلب اضافی باشد.

هماهنگی سایت شما با تمامی مرورگرها، موضوعی است که باید روی آن دقت کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر طراح سایتی، سازگاری و یکپارچگی وب سایتش، با تمامی نسخه‌های مرورگرهاست! مطمئن باشید شخصی حاضر نمی‌شود فایرفاکس و یا اپرا را ترک کند، تنها به این دلیل که وب سایت شما با آنها هماهنگ نیست!

استفاده از عکس در پس زمینه سایت، همیشه عامل بدی نیست. بلکه اگر ماهرانه این عکس انتخاب شود، در کنار یک رنگ بندی مناسب، می‌تواند تاثیر فوق العاد‌ه‌یی روی بیننده داشته باشد. به موضوع رنگ‌بندی، انتخاب فونت و نوع نگارش دقت کنید. یک مثال ساده در این زمینه کافیست تا شما به اهمیت این موارد پی ببرید. تصور کنید وارد یک وب سایتی می‌شوید که در زمینه آرامش و راه‌های ایجاد آن فعالیت می‌کند. حال بعد از لود شدن کامل، با یک صفحه با پس زمینه‌یی به رنگ نارنجی و یا صورتی روشن و همچنین متونی که سایز آنها ۷۲ است روبه رو می‌شوید! بنده اولین کاری که می‌کنم این است که سایت را بسته و از رجوع مجدد به آن بشدت اجتناب می‌کنم!


باید دقت کنید علاوه بر صفحه اصلی، سایر صفحات هم از طراحی کار آمدی برخوردار باشند. چون بسیاری از بازدیدکننده‌ها، مستقیما به آن صفحات هدایت می‌شوند و اگر امکانات رفاهی مناسبی را برای آنها در نظر نگیرید، ممکن است از سایت شما خارج شوند! پیوند دادن به صفحه اصلی، در تمام صفحات فرعی، موضوع مهمی است. به این موضوع باید دقت کنید که طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر بعد از ورود به یک صفحه، حس نکند به انتهای سایت و یا به یک بن بست رسیده است که تنها راه خروج از آن، بستن سایت می‌باشد! پیوندهای مناسب، می‌تواند عاملی باشد تا بازدیدکننده خود را حفظ کنید.

حتما می‌پرسید که آیا محتوا در این بین نقشی ندارد؟ مسلما جواب منفی است. اما باید دقت کنید هدف ما چیست. ما قصد داریم ابتدا بازدیدکننده‌ای را که برای اولین بار به وب سایت ما آمده است، جذب و برای خود حفظش کنیم، و بعد در وهله دوم مطالب مفیدی در مورد مقوله تخصصی خود به آن ارائه دهیم. یک پیشنهاد مناسب این است که شما صفحه اول خود را همان طور که گفتم، شلوغ نکنید. سعی کنید یک دید کلی از سایت‌تان به کاربر دهید و سپس سعی کنید آن را به سمت صفحات دیگر راهنمایی کنید.

در نهایت شما باید بینندگان سایت خود را بشناسید و نگرش آنها را به زیبایی درک کنید و یا سایت خود را طوری طراحی کنید تا با ارائه یک ایده خاص، بتواند یک نشانه برای بیننده ایجاد کند تا باز هم سراغ سایت شما بیاید. می‌توانید مطمئن باشید، بعد از انجام این کارها، سایت مورد نظر، مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر